torsdag 13 februari 2014

Är yoga för alla? Även stela?

Har ni märkt vad intresset för yoga ökat, bara senaste året? Det finns yogatidning på svenska, det utbildas mängder med lärare och yogastudios öppnar överallt. I alla fall i Stockholm. Du kan göra yoga hemma och göra hela yogapass över nätet. Det är genialt. Jag älskar att yogan sprider sig. Det är härligt. På Instagram frodas yogabilderna på slanka och viga kvinnor (och män) som yogar i olika utmanande positioner. Fantastiskt!

Men, till dig som ännu inte hittat yogan och till dig som ser de där bilderna och bara får ångest. Eller genast bestämmer dig för att aldrig yoga. Till dig som säger: jag är för stel.
Till dig vill jag säga. Kom. Kom och yoga med mig. Gör kundaliniyoga. En fantastisk yogaform för alla. Oviga, stela, skröpliga, äldre och yngre. Atleter med muskler överallt, soffpotatisar som knappt kommer ur soffan. Välkomna för tusan.

För alla kan yoga. Alla kan göra kundaliniyoga, ingen är för stel.

Och vet du vad.. efter ett tag, och det kan vara ett långt tag, blir du långsamt mjukare av att yoga. Det är fantastiskt, men det kommer hända. Sen under tiden du går din yogakurs kommer du upptäcka andra bra grejer som händer. Du kommer kanske bli lite lite lugnare, gladare och andas bättre och mer. Känna av stress och oro mindre. Kort sagt: du blir en skönare person. Och då, då min vän, då spelar det ingen roll om du är stel i kroppen längre. För din insida har mjuknat.


Så för alla oss som inte är trådsmala, mjukviga eller ens särskilt glada - det finns yoga för oss. Kundaliniyoga.