söndag 16 februari 2014

Nybörjare, se hit

Det är så roligt att ha nybörjare i klassen. Ja, nu ska ju inte du som gått och yogat ett längre tag känna dig ledsen över det. Jag uppskattar förstås mina mer vana yogisar också. Väldigt mycket. Faktum är att jag älskar alla som tar sig iväg från hemmet, krogen, sängen, båten eller bilen för att sitta på yogamattan in min klass. Men det var inte det jag skulle säga nu, jag tänkte prisa nybörjaren.

För nybörjaren har just börjat gå på yogaklass. Hon eller han, vet inte så mycket än och håller just på att kliva in i yogans förlovade värld. Och här är svaren på några frågor du kanske har efter att ha gått på en eller två yogaklasser.

Fråga: Ska det vara så där jobbigt att bara andas?
Svar: Ja, det kan kännas jättejobbigt att andas medvetet. Du tar kanske djupare andetag än du gjort förut och det känns. Eldandningen kan också ta lite tid att komma in i. De där snabba lätta andetagen genom näsan kan kännas hur tröga som helst. Men bara andas på, det ger sig. Allt ger sig.

Fråga: Jag kan inte sitta i klippställning, vad ska jag göra?
Svar: Du ska göra så gott du kan. Allt är okej. Kan du inte sitta på dina hälar, som man gör i klippställningen  - sitt då på annat vis som passar dig.

Fråga: Den där intoningen "Ong namn, guru dev namo" och att tona ut efter passet, måste man göra sånt?
Svar: Nej, man måste ingenting. Men det är ett skönt sätt att starta och avsluta ett yogapass. Efter ett tag kommer det kännas så självklart och naturligt att det blir svårt att hoppa över.

Fråga: Jag blir så trött ibland efter yogan, är det normalt?
Svar: Ja, ibland blir man väldigt trött och särskilt i början när det är mycket som är nytt. Att börja andas medvetet kan också vara lite tröttande.

Fråga: Kan alla yoga?
Svar: Ja