tisdag 18 februari 2014

Yoga? Nä, jag vill nog ha mer action..

Ibland hör jag det. Någon som säger :"Yoga, det är inget för mig. jag har provat och jag vill ha mer action när jag tränar".
Och jag blir alltid lite full i skratt. För det jag hör personen säga är: "Yoga, det behöver jag, för jag har alltid för mycket action i mitt liv."

Jag säger inte att det alltid är så, men många tror att yoga är segt, långsamt, tråkigt, slött och ingen utmaning. De har fel. Yoga kan vara långsamt, javisst, men det är ju det som är själva utmaningen. Precis som tjugo solhälsningar på raken, eller tre minuter eldandning. Eller vad du nu gör när du yogar. Yoga kan ju vara så mycket olika, både olika stilar och olika slags övningar och ställningar  i ett och samma yogapass. Å ena sidan lugnt, sen väldigt fysiskt, och så vila och lugnt igen.

Men säg inte att det inte är någon action... för yoga är alltid action. När du är som mest stilla i kroppen, ja, då händer något i ditt sinne. Det kallar jag action. Det kallar jag yoga.

Och du som tror att du bara behöver aktivitet, fart, fläkt, svett och studs, prova yoga. Du kan få mer action i livet än vad du trodde möjligt. Bara våga. Våga yoga.