torsdag 8 maj 2014

Att inte välja oro

Jag gör just nu något jag tycker är väldigt roligt. Jag lagar mat och yoga. The yoga food project är inget som ger stålar just nu, men det ger energi och lycka. Och den känslan räcker långt. Därför var jag lite tveksam inför en frukostträff imorse med en gammal kollega som jag vet kan vara väldigt ängslig och orolig av sig. Jag var rädd att hon skulle smitta mig. Ni vet, när någon spänner ögonen i en och säger: "Men är du inte orolig???" Och jag plötsligt känner ett hugg i magen och en kramp i bröstet och tänker, jo, nu blev jag orolig. Nu inser jag att jag inte kan vara så här lugn och lycklig som jag är. Jag gör fel som är så glad. Jag måste också vara orolig.

Så jag gick dit med min bästa mentala skyddskostym på, fullt övertygad om att inte låta mig smittas.
Och vilken tur, kollegavännen sa istället: "Jag orkar inte vara orolig" och det är ju precis så jag brukar säga. Sen sa hon: "Det ordnar sig". Också min replik.

För det är ju så, det här handlar om jobb, nya uppdrag, pengar och så vidare. Och det ordnar sig verkligen hela tiden.

Här är ett bra mantra som jag brukar spela och sjunga när det känns neggigt och jobbigt. Det funkar alltid.

2 kommentarer: