måndag 29 september 2014

Får man hata dadlar?

Rubriken på det här inlägget kanske inte verkar helt vettig, men om du som jag är inne på mat med mindre socker, då vet du att dadlar ofta används i olika "nyttiga" rawfood och vegan-godsaker. Ofta som en ersättning för smör och socker. Om du till exempel ska göra chokladbollar i modern tappning, då kan du använda dadlar och kalla dem ja.. bliss balls. Sen kan du göra pajer och tårtor med bottnar med dadlar, nötter och frön. Det blir en fin konsistens. Och det är toppen. Ja, för alla som gillar dadlar.

Jag hatar dadlar. Men jag har försökt. Jag har bakat yogatårtor, jag har ätit bollar av olika slag, och "bars", ja ni vet såna där kakor - och nej, dadelsmaken gör mig olycklig. Dadlar kan ALDRIG ersätta smör och socker smakmässigt.
Så det får vara. Jag bojkottar allt nyttigt godis och äter hellre en smörig sockergrej då och då. För jag kan inte, ursäkta mig dadlarna - men ni smakar inte gott.


PS. Men man kan ändra sig. Vem vet, om tio år kanske jag älskar dadlar. Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar