lördag 6 september 2014

Goooodmorgon lördag

Solen skiner, hösten är här fast inte på riktigt än. Jag vill bara stanna i solen och sommaren. Men ack nej. Det som visar att vardagen är igång igen är de antal förkylda människor som dyker upp i min närhet och även i övrig omgivning. Attan vad fort det går. Host, host, snörvel, snörvel. Själv har jag tur, för jag är nästan aldrig förkyld. Så här gör jag när jag känner eventuella förkylningstecken:

1) lär känna tecknen tidigt. Det första jag känner innan eventuella halskrax och snörvel är lätta tryckförändringar i öronen. Något är på gång i mitt öron/näsa/halsområde och det är DÅ jag sätter in min motattack. Så observera dig själv så du vet när det är på gång.

2) Echinacea - jag tycker det är oslagbart. Droppar eller i pillerfomr som Esberitox. Jag tar enligt ordination på flaskan. Droppar i juice och dricker. Orkar jag gör jag någon grön juice med något grönt pulver, vetegräs, spirulina etc.

3) Ingefära, citron och honung. Dricker citron och ingefäravatten varmt. Honung tar jag en tesked bara som den är.

4) Sover. Sova är bästa medicinen. Tidig läggning alltså.

5) Yoga förstås. Finns många pass som är bra för immunförsvaret. Den här till exempel. 


Så lycka till där ute. Tvätta händerna ofta. Alkogela när du inte kan tvätta.

Bilden skulle kunna föreställa varm ingefärsvatten med citron och mynta. Men det är egentligen ister med mynta. Men det är ju gott det med. Kolla in The Yoga Food Project. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar