måndag 20 oktober 2014

Yoga dig kroppsnöjd

Kundaliniyogan är ju så himla fiffig för den kan du göra oavsett kroppsform. Du behöver inte vara trådsmal utan det funkar oftast bra med vilken kroppshydda som helst. Det gör det ju egentligen med de andra yogaformerna också, men jag har nästan aldrig sett några andra än slankisar när jag gått på bikram, hatha eller ashtangaklasser. Men i kundaliniyogans salar samsas alla former. Det gillar jag.

Sen vet jag att kundaliniyogan hjälpt människor med ätstörningar att må bättre och hitta balans. Och det finns förstås särskilda kurser som jag hoppas att många hittar till.

Jag pratade med en ung kvinna som yogat i ungefär ett år, olika yogaformer, främst yinyoga tror jag och yogan hade hjälpt henne med många saker, men bland annat hennes kroppsuppfattning.
Hon sa så här: "När jag yogat och på så vis ägnat mig åt mig själv i en och en halv timme, med en instruktör som säger att jag är bra och fin, då är det omöjligt att efteråt se sig i spegeln och tycka att man är ful".
Nej, det går inte. Yogan gör dig snäll mot dig själv. Yoga mera, snälla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar