onsdag 26 februari 2014

Hur yogar man hemma?

Jag har fått frågan från några elever som vill yoga hemma, hur börjar man och vad rekommenderar jag. Tänkte att fler kanske skulle vara intresserade av detta så därför blir det ett inlägg här.

Att yoga hemma är härligt, det som kan vara det svåra är att göra det. Att få till det helt enkelt. Men här kommer en lista på vad du kan göra för att skapa en yogarutin.

1) Skapa en plats för yogan. Fixa en matta eller något annat att sitta på. Röj undan ett hörn i hemmet där du får plats. Något att ta tid med. (Läs nedan hur du bäst tar tid under passet) En vattenflaska. Ett ljus att tända. Allt för att skapa en "yogastämning" som hjälper dig att faktiskt göra yogan.

När jag började yoga hemma, hade jag köpt en bok med yogapass.  Jag följde instruktionerna och yogade så gott det gick. Det funkade, för att jag gått på klasser och lärt mig grunderna. Så det är en bra regel. Gå en yogakurs och lär dig av en livs levande lärare det som behövs för att gå vidare själv.

2) Skaffa en "yogalärare". Det kan antingen vara en manual i skrift som du följer. Du kan hitta på nätet, eller köpa en bok. Eller så vill du ha en röst, då kan du köpa en dvd eller en cd-skiva. Göran Bolls skivor är mycket trevliga och instruerande. Sen finns det klasser på nätet. Då betalar man och får tillgång till många pass. På youtube finns yogapass som är gratis.

3) Bestäm en tid varje dag, eller varje vecka eller vilken frekvens du nu väljer. Att bara yoga en gång per år tycker jag är snålt mot dig själv. Att hinna att yoga varje dag, kanske är för mycket i början. Men varje lördagmorgon? Eller vad som nu passar. Du vet ju bäst själv.

Om du följer ett skrivet material, då behöver du ta tid själv. För att inte bli galen av plingelipling från äggklockan hela tiden, då tycker jag du ska starta klockan och låta den rulla. Så ser du vad den är på när du startar och håller koll när det gått 2 minuter eller vad som nu är rekommenderad tid på din övning. Gör aldrig längre tid än vad som står. Följ instruktionerna noga.

Här kan du köpa Göran Bolls skivor.  Grundpass 1 och Grundpass 2 är bra nybörjarskivor. Du kan också köpa mysig ullmatta. 

Här hittar du ett enkelt ryggpass på stol.

Här finns yogaklasser online som du betalar för: Guru Rattana och Yogobe - på svenska.

Ett exempel på yogaklasser på youtube som är gratis.



Och du, är det tråkigt att  yoga hemma... kom på yogaklass istället. Det är något med gruppenergin som lyfter och gör det lite enklare och roligare. Du är aldrig ensam, det kryllar av yogisar där ute.
kram

söndag 23 februari 2014

Yoga gör dig snygg

Våren 2010 tog jag och mina 45 klasskamrater vår yogaexamen. Då blev vi färdiga och var efter två års studier (inte på heltid förstås)  internationellt certifierade kundaliniyogalärare enligt Yogi Bhajan. Level 1. Härligt och fest och fyrverkeri
Sen skildes vi åt, en del har jag haft mycket kontakt med efteråt, andra mindre. Vi har en Facebook-grupp där vi ibland hörs av, med frågor om yoga, undervisning och ibland ordnar vi återträffar.

Igår var jag på en lite mindre träff, där en av oss alla, bjudit hem några av oss till sitt hem i Åkersberga. Jättetrevligt att ses och härligt god mat. Det som slog mig, när jag kom dit och såg hela gänget, var hur otroligt snygga alla är. Det måste vara yogan, eller hur? För alla hade blivit snyggare. Inte äldre, bara snyggare.

Tänk. Tänk om alla visste vad som händer när du yogar? Det skulle vara kö utanför varje yogalokal och folk skulle böna och be om att få komma in och yoga.

Yoga gör dig vacker, både på utsidan och utsidan. Sat nam. Yeah.

Till och med katten var apsnygg!

fredag 21 februari 2014

Sportlovsyoga

Nästa vecka är det sportlov här i Stockholm. Jag kommer inte ha någon tisdagsklass, däremot har jag morgonklass på fredagen. 7.00 på Buddha Spa.

Och du, glöm inte att äta lite frukt. Pomelo till exempel. Världens godaste citrusfrukt med skojigt tjockt skal.


onsdag 19 februari 2014

Yoga mot stress




Igår gjorde vi ett yogapass mot stress. Du hittar det här. Det är ett härligt pass med lite blandat, men inte med så svåra fysiska utmaningar. Eller förresten, "body drops" i lotusställning är ju inte att leka med...
Kommentarerna efteråt var blandade. Många tyckte det var skönt, någon tyckte det var asjobbigt och hade blivit lite illamående. De två helt nya, som kom för att prova på verkade inte ha blivit avskräckta för evigt. Hoppas jag. Vi får väl se om de dyker upp igen.

Jag älskar kundaliniyogan för att den bjuder på sån omväxling och för att du kan ha en blandad klass med totalt gröna, några erfarna och så några mittemellan och alla får sin yoga. Samma sak, alla åldrar funkar och det viktigaste av allt: alla kroppar kan vara med. Från den stelaste till mjukaste mjuka. Och eftersom vi ofta blundar under yogan, kan ingen se dig eller vad du gör.

tisdag 18 februari 2014

Yoga? Nä, jag vill nog ha mer action..

Ibland hör jag det. Någon som säger :"Yoga, det är inget för mig. jag har provat och jag vill ha mer action när jag tränar".
Och jag blir alltid lite full i skratt. För det jag hör personen säga är: "Yoga, det behöver jag, för jag har alltid för mycket action i mitt liv."

Jag säger inte att det alltid är så, men många tror att yoga är segt, långsamt, tråkigt, slött och ingen utmaning. De har fel. Yoga kan vara långsamt, javisst, men det är ju det som är själva utmaningen. Precis som tjugo solhälsningar på raken, eller tre minuter eldandning. Eller vad du nu gör när du yogar. Yoga kan ju vara så mycket olika, både olika stilar och olika slags övningar och ställningar  i ett och samma yogapass. Å ena sidan lugnt, sen väldigt fysiskt, och så vila och lugnt igen.

Men säg inte att det inte är någon action... för yoga är alltid action. När du är som mest stilla i kroppen, ja, då händer något i ditt sinne. Det kallar jag action. Det kallar jag yoga.

Och du som tror att du bara behöver aktivitet, fart, fläkt, svett och studs, prova yoga. Du kan få mer action i livet än vad du trodde möjligt. Bara våga. Våga yoga.



söndag 16 februari 2014

Nybörjare, se hit

Det är så roligt att ha nybörjare i klassen. Ja, nu ska ju inte du som gått och yogat ett längre tag känna dig ledsen över det. Jag uppskattar förstås mina mer vana yogisar också. Väldigt mycket. Faktum är att jag älskar alla som tar sig iväg från hemmet, krogen, sängen, båten eller bilen för att sitta på yogamattan in min klass. Men det var inte det jag skulle säga nu, jag tänkte prisa nybörjaren.

För nybörjaren har just börjat gå på yogaklass. Hon eller han, vet inte så mycket än och håller just på att kliva in i yogans förlovade värld. Och här är svaren på några frågor du kanske har efter att ha gått på en eller två yogaklasser.

Fråga: Ska det vara så där jobbigt att bara andas?
Svar: Ja, det kan kännas jättejobbigt att andas medvetet. Du tar kanske djupare andetag än du gjort förut och det känns. Eldandningen kan också ta lite tid att komma in i. De där snabba lätta andetagen genom näsan kan kännas hur tröga som helst. Men bara andas på, det ger sig. Allt ger sig.

Fråga: Jag kan inte sitta i klippställning, vad ska jag göra?
Svar: Du ska göra så gott du kan. Allt är okej. Kan du inte sitta på dina hälar, som man gör i klippställningen  - sitt då på annat vis som passar dig.

Fråga: Den där intoningen "Ong namn, guru dev namo" och att tona ut efter passet, måste man göra sånt?
Svar: Nej, man måste ingenting. Men det är ett skönt sätt att starta och avsluta ett yogapass. Efter ett tag kommer det kännas så självklart och naturligt att det blir svårt att hoppa över.

Fråga: Jag blir så trött ibland efter yogan, är det normalt?
Svar: Ja, ibland blir man väldigt trött och särskilt i början när det är mycket som är nytt. Att börja andas medvetet kan också vara lite tröttande.

Fråga: Kan alla yoga?
Svar: Ja


torsdag 13 februari 2014

Är yoga för alla? Även stela?

Har ni märkt vad intresset för yoga ökat, bara senaste året? Det finns yogatidning på svenska, det utbildas mängder med lärare och yogastudios öppnar överallt. I alla fall i Stockholm. Du kan göra yoga hemma och göra hela yogapass över nätet. Det är genialt. Jag älskar att yogan sprider sig. Det är härligt. På Instagram frodas yogabilderna på slanka och viga kvinnor (och män) som yogar i olika utmanande positioner. Fantastiskt!

Men, till dig som ännu inte hittat yogan och till dig som ser de där bilderna och bara får ångest. Eller genast bestämmer dig för att aldrig yoga. Till dig som säger: jag är för stel.
Till dig vill jag säga. Kom. Kom och yoga med mig. Gör kundaliniyoga. En fantastisk yogaform för alla. Oviga, stela, skröpliga, äldre och yngre. Atleter med muskler överallt, soffpotatisar som knappt kommer ur soffan. Välkomna för tusan.

För alla kan yoga. Alla kan göra kundaliniyoga, ingen är för stel.

Och vet du vad.. efter ett tag, och det kan vara ett långt tag, blir du långsamt mjukare av att yoga. Det är fantastiskt, men det kommer hända. Sen under tiden du går din yogakurs kommer du upptäcka andra bra grejer som händer. Du kommer kanske bli lite lite lugnare, gladare och andas bättre och mer. Känna av stress och oro mindre. Kort sagt: du blir en skönare person. Och då, då min vän, då spelar det ingen roll om du är stel i kroppen längre. För din insida har mjuknat.


Så för alla oss som inte är trådsmala, mjukviga eller ens särskilt glada - det finns yoga för oss. Kundaliniyoga.

Alla hjärtans dag-yoga

I morgon 14/2 är det morgonyoga på Buddha Spa. 7.00 samlas vi för att göra ett pass för hjärtat. Det passar ju jättebra på denna Alla hjärtans dag. Och vet du, egentligen borde alla dagar vara hjärtats dag. Och då pratar jag inte bara om den där fina muskeln som pumpar där inne i bröstet utan jag menar förstås att alla dagar borde vara fyllda av kärlek, vänlighet och en massa skoj. Tycker vi jobbar på det.

Meditationen som vi kommer avsluta med imorgon är Sat kartar, en övning där du öppnar ditt hjärta.

Den är härlig, jag längtar redan.

Peace and love och allt det där, ses i morgon.