fredag 27 juni 2014

På resa

Tur att jag har yogan. Den lyfter, räddar och fixar alla möjliga situationer på en resa. Lite flygrädd: andas genom vänster näsborre. Använt mantrat Ad guray nameh. Eller när man är astrött efter resan: andas genom höger näsborre. Ryggflex efter en dag på stan mjukar upp. Några grodor gör dig till en ny människa. Lucky me. Fötterna uppåt väggen och nästa dag är de redo för nya promenader. 

måndag 23 juni 2014

Reslycka

Snart bär det av till Italien. Mycket snart. Jag googlade yogaställen i Milano och det fanns massor med kundaliniyoga, men att hitta ett drop-in-ställe som passar är nog inte det lättaste, så det struntar jag i. Men jag är glad att min älsklingsyoga även finns där. Kanske ska kolla in när det är Vit tantra i Italien? Och bli en sån där tantraturist.

Vet du inte vad Vit tantra är? Det är ascoolt. I Sverige är det i februari varje år. Tror jag ska dit 2015, för nu har jag inte varit på två år.

lördag 21 juni 2014

Blir man tråkig av att yoga?

Det händer något när du yogar. Det har jag tjatat om förut. Ni vet, kroppen blir lite mjukare, andningen djupare, sinnet enklare att stilla. Kanske sover du lite bättre? Kanske behöver du mindre sömn och är ändå pigg. Och du börjar längta efter annan mat. Mat som när och bygger upp.

Allt det här som händer sker ju förstås inte över en natt, men det kommer. Jag lovar. Ju mer du yogar, desto mer kommer förändringarna smygande.

Jag har aldrig varit särskilt bra på fest. Tycker inte så mycket om alkohol, vill hellre äta än dricka, blir trött före alla andra och vill gå hem tidigt. Ja, ni hör. I mångas öron kanske jag låter tråkig.

Men midsommarafton passar så bra, för den är en sån lång festlig dag. Så vi började vårt kalas vid lunch och när klockan var kväll kunde jag och sambomannen åka hem från festen. Vi skippade grillningen, men det gjorde inget för vi var fortfarande mätta efter lunchen. Jag var så nöjd sen hemma på kvällen. Jag funderade på vägen hem vad som kunnat få mig att stanna? Ja, det skulle kanske ha varit lite dans. Nästa år får jag dra igång sådan. För är det dans.. då vill jag stanna länge.

Här är lite yogadance-musik. Välj låten Anand och stuffa loss. Glad midsommardag på dig.



onsdag 18 juni 2014

Ta med yoga

"Jag vill ha ett yogapass att göra tillsammans med min man på semestern". Så löd önskemålet från en av mina yogaelever. Själv har hon gått ganska många terminer, men mannen är nybörjare.

Jag vet vilka yogapass jag vill rekommendera min elev, men mannen vet jag inget om. Vill han yoga, är han i fysiskt okej form. Kommer han kasta sig ut i övningarna och överanstränga sig? Inte särskilt troligt. Men jag vill ju att han ska gilla yogan också, det är nästan det viktigaste så jag väljer pass som  är bra reklam för kundaliniyogan.
Grundpass 1 och Grundpass 2 blir det.

Vill du också göra dem på semestern? De här paret kommer sitta på en takterass i Nerja och yoga, men jag lovar du kan göra det här var som helst. Hemma på hallmattan, i en regnig husvagn på Ullareds camping eller på stranden på Rhodos.
Yoga funkar överallt.


söndag 15 juni 2014

När kroppen är trög

Jag har skrivit om det förut, det här att många tror att man måste vara vig för att yoga. Det är fel. Du blir vig och mjuk av att yoga. Det kan ta hundra år, men så sakteliga blir du faktiskt mjukare.
Så kan vi enas om det nu: Alla kan yoga.

Men, jag ska inte ljuga och säga att det alltid är lätt. För nej. Kroppen bråkar ibland. Den vill inte bli mjuk. Den vill inte vakna och känna. Det kan bli både ont och aj och motstånd.
Min kropp är ju van att yoga och gillar det oftast, men ibland så dummar den sig. Den samlar på sig en massa vätska, blir tung och arg. Fötterna är trötta och vill inte vara med. Nacken är plötsligt inte alls med på banan och det knakar i knäna.

Vad gör jag då? Jo, jag yogar på. Men lite mer försiktigt. Extra inkännande och kanske en smula vänligare. Det brukar funka. Prova du med.

Och ät gurkmeja. För lederna.



fredag 13 juni 2014

Om ni visste...

... vad mysigt det är att vara yogalärare. Vanligtvis tycker jag ordet mysigt är lite utnött och tråkigt, men om något är mysigt - ja, vad ska man säga.
Min morgonklass var långt ifrån full, men fem tappra yogade sig igenom den tidiga morgontimmen. Ett jättebra pass för ökad energi.
Och jag satt där och bara mös. För det är mysigt att vara yogalärare.

Mer mys i livet alltså.


Och har du inget annat för dig, kolla in bloggen The yogafood project, bara för att den är så fylld av mysig mat.

tisdag 10 juni 2014

I am happy

I kundaliniyogan finns det en meditation som är för barn. Den heter I am happy, I am good och går så här. Jag har aldrig gjort den med några barn, så jag vet inte om barn gillar den. Men jag gillar den. Brukar sjunga på den ibland. Prova du också, med eller utan barn.

söndag 8 juni 2014

Jag och mina benmuskler

Det blev sommar idag och det är härligt förstås med solen och värmen. Satt en stund i Rålambshovsparken och läste. Mycket folk att titta på. Bland annat ett kickboxningsgäng som tränande under ett av de stora träden.
Jag blev sugen att ha yoga i parken. Fast kanske ska det vara lite mindre folk där då. Eller i någon mindre populär park. Jag får fundera

I övrigt gör jag ganska mycket yoga nu. Kroppen vill det. Efter några promenader i högklackade skor  fick jag träningsvärk i nya tidigare oupptäckta benmuskler. De musklerna älskar yogan. De vill stretcha i duvan hela tiden. Och jag med.

Här är duvan. Enjoy!

fredag 6 juni 2014

Nationaldagsyoga

Godmorgon, här kommer några snabba rader innan jag tar mig till Buddha Spa för en klass med morgonyoga. Har jag tur dyker det upp några ivriga yogare. Att kliva upp tidigt, särskilt på en ledig dag är något de flesta tycker är jobbigt och det förstår jag. Själv är jag morgonpigg av naturen och tycker om att gå upp tidigt. Det blir liksom så när man vant sig.
Nåväl, kommer ingen får jag yoga själv.


tisdag 3 juni 2014

Sista tisdagsyogan för terminen

Här sitter jag och planerar kvällens yoga. Jag hoppas på många deltagare, men vet att det är knepigt den här tiden. Hallå vill jag ropa. Vi ses väl ikväll? För det blir världens bästa pass för ryggen, för själen, för hjärtat och för allt.
För yoga är för allt.

kram på er.

Så här yogar katten. (Och han tvättar sig samtidigt, han är så cool)

måndag 2 juni 2014

Styr upp dagen

Jag har varit väldigt ofokuserad idag. Inte alls hunnit med det jag tänkt trots fina att-göra-listor. Tankarna har flugit runt och ofta landat hos vänner som har det jobbigt. En vän till mina vänner har försvunnit och det är svårt att sluta tänka på det, trots att tankarna inte gör någon direkt nytta.
Så dagen gick och inget blev särskilt färdigt. Men det gör ingenting. Imorgon är en annan dag. Jag ska bara göra min kvällsyoga.
Och i morgon ska jag göra min morgonyoga. För det är också så dumt, att jag inte gjorde någon yoga i morse. Det borde jag ha gjort. För du vet, yoga på morgonen styr upp din dag på ett bra sätt.
"Set the energy, before the energy sets you".
Just det. Lägg ribban, styr upp dagen, bestäm ditt fokus direkt. Innan allt som händer tar över.

Jag vet att det är så. Ändå missade jag min yoga. I morgon är en annan dag.
Och dagens mantra är för mirakel. Sjung på. Tack. Det får bli morgondagens mantra också.

söndag 1 juni 2014

I Skåne

När jag reser tar jag inte alltid med en yogamatta utan tänker att jag kan sitta på en handduk eller direkt på golvet och det brukar funka bra. Men, nu vet jag att mattan gör skillnad. Det är roligare att yoga på matta. Och vet ni, finns det en hund i huset så blir den också glad om det finns en yogamatta. Hunden Leia, kom som ett skott när mattan rullades ut och ville gärna ligga på den. Det fick hon.

Här ligger hon, inte på mattan utan i soffan. Hon var väldigt bra på att vila, den hunden. Ett föredöme!