måndag 29 september 2014

Får man hata dadlar?

Rubriken på det här inlägget kanske inte verkar helt vettig, men om du som jag är inne på mat med mindre socker, då vet du att dadlar ofta används i olika "nyttiga" rawfood och vegan-godsaker. Ofta som en ersättning för smör och socker. Om du till exempel ska göra chokladbollar i modern tappning, då kan du använda dadlar och kalla dem ja.. bliss balls. Sen kan du göra pajer och tårtor med bottnar med dadlar, nötter och frön. Det blir en fin konsistens. Och det är toppen. Ja, för alla som gillar dadlar.

Jag hatar dadlar. Men jag har försökt. Jag har bakat yogatårtor, jag har ätit bollar av olika slag, och "bars", ja ni vet såna där kakor - och nej, dadelsmaken gör mig olycklig. Dadlar kan ALDRIG ersätta smör och socker smakmässigt.
Så det får vara. Jag bojkottar allt nyttigt godis och äter hellre en smörig sockergrej då och då. För jag kan inte, ursäkta mig dadlarna - men ni smakar inte gott.


PS. Men man kan ändra sig. Vem vet, om tio år kanske jag älskar dadlar. Den som lever får se.

onsdag 24 september 2014

Yogabilder

Jag har skrivit om det förut tror jag, hur yogan ser ut på bild. Förr var det ofta en magerlagd man från Indien, i bara småbyxor som gjorde märkliga kroppsställningar eller svalde en halv meter lakan eller något annat konstigt. Nu skildras yogan ofta av bilder på spänstiga kvinnor i färgspräckliga tajts som står på händerna eller balanserar på annat våghalsigt vis. Kanske är vi många som inte känner igen oss i de bilderna.
Här är en annan bild. Visst är den fin? Målad av min mamma.


tisdag 23 september 2014

Kärlek och så vidare.

Dagens tema är Abba och jag lyssnar på gamla godingar med härliga texter om kärlek och livet. Och om man lyssnar noga kan man alltid få något lämpligt budskap ur den mest banala sångtext. Bara man som sagt lyssnar noga. Nu trallar vi vidare. Och vill du fördjupa dig i mera Abba så är det albumet Ring Ring som gäller idag. Kram kram från nybliven 49 -åring.


onsdag 17 september 2014

Vill du låta yogan hjälpa? Gå på yogaklass.

Som yogalärare möter du ibland människor med olika hälsoproblem som frågar om råd. Det handlar ju alltid om mindre krämpor, det är ju ingen som frågar om yoga kan fixa ett stort skärsår eller operera bort en blindtarm. För om du trodde det, så sorry, yoga är bra, men ingen kirurg. (Tro mig, jag har sett Greys anatomy på teve, jag vet hur en kirurg ser ut).

Nej, det kan handla om huvudvärk, stela leder, lite ont i nån höft eller del av ryggen. Kanske en orolig mage och så vidare. 

Och det man som yogalärare kan göra är förutom att hänvisa till läkare förstås, är att kanske ge förslag på något avstressande yogapass. Eller något som sätter fart på cirkulationen, eller mjukar upp ryggen. Sen får den som frågat prova själv och se om det kanske känns bra. Yogan hjälper ju till att få ner stressen och då mår de flesta faktiskt bättre, bara av det. 

Nå, vad vill jag säga med detta? Vill jag berätta om alla som säger: tack, vad bra det var att göra yoga. Nu känner jag mig piggare!

Nä, det jag konstaterat är, efter några år som lärare,  att nästan ingen gör den yogan de ber om. De vill ha hjälp, de vill veta hur de ska göra, de vill yoga och helst hemma, men de kommer aldrig igång.  Jag har faktiskt haft folk som bett om privatlektioner och personligt utvalda pass och sen har de inte yogat en endaste gång hemma efter den lektionen. 

Slutsatsen är:
Det är svårt att yoga hemma på egen hand. Gå därför på en yogaklass. Eller gör efter en dvd eller film på nätet. Men hoppas inte att den där yogan ska göra sig själv, utan din insats. Yoga hjälper mot massor, men bara om du gör den. Den är magisk, men den kräver din samverkan. Tjoho. 


måndag 15 september 2014

Det här är gott

Gillar du sallad? Det gör jag med. Och jag har upptäckt att om man skär roten av små brysselkålhuvuden och steker de små bladen lätt i olja eller smör och sen har i en sallad eller som tillbehör, om man gör detta... då blir man lycklig. Så gott är det.

Kolla in The yoga food project förstås.



fredag 12 september 2014

Workshop lördagen den 4 oktober


En timme är ju ibland alltför kort. Vill du göra yoga lite längre en lördag här i höst?
Då är du välkommen på workshop. Vad är en workshop kanske du undrar och ja, det är som en extra lång yogalektion. Vi hinner pausa, vila extra länge och förstås göra skön yoga och härlig meditation.

Workshop lördagen den 4 oktober

Temat för workshopen är stabilitet. Både inuti och utanpå. Vi gör yoga som gör oss starka, tåliga och fyllda med kärlek till oss själva. Samtidigt stärker vi rygg och mage.
När vi är så där stabila - då behöver vi inte bekräftelse från omvärlden för att må bra, då är vi stadigt medvetna om vårt eget värde och kan hantera svackor, dalar och härliga uppgångar. Vi är stabila. Yeah!

Tid: 10.00 - 12.30, lördagen 4 oktober
Det blir yoga, meditation, lite prat och naturligtvis paus med förfriskning. Både nybörjare och vana kan vara med.
Adress: Buddha Spa, Magnus Ladulåsgatan 48
Pris: 250 kr

Anmäl dig på yogamedjenny@gmail.com. Först till kvarn!
Du betalar in till bg 401-1326. Glöm inte skriva namn.

Lymfalycka

Hejsvejs
Nu har vi gjort pass för lymfsystemet, både i tisdagsgruppen och fredagsgruppen. Fast två olika pass. Det vi gjorde idag hittar du här. Båda passen är energigivande och lyckorusskapande. Tycker jag då alltså. Men prova gärna. Heja heja. Så här glad blev jag efteråt.




lördag 6 september 2014

Goooodmorgon lördag

Solen skiner, hösten är här fast inte på riktigt än. Jag vill bara stanna i solen och sommaren. Men ack nej. Det som visar att vardagen är igång igen är de antal förkylda människor som dyker upp i min närhet och även i övrig omgivning. Attan vad fort det går. Host, host, snörvel, snörvel. Själv har jag tur, för jag är nästan aldrig förkyld. Så här gör jag när jag känner eventuella förkylningstecken:

1) lär känna tecknen tidigt. Det första jag känner innan eventuella halskrax och snörvel är lätta tryckförändringar i öronen. Något är på gång i mitt öron/näsa/halsområde och det är DÅ jag sätter in min motattack. Så observera dig själv så du vet när det är på gång.

2) Echinacea - jag tycker det är oslagbart. Droppar eller i pillerfomr som Esberitox. Jag tar enligt ordination på flaskan. Droppar i juice och dricker. Orkar jag gör jag någon grön juice med något grönt pulver, vetegräs, spirulina etc.

3) Ingefära, citron och honung. Dricker citron och ingefäravatten varmt. Honung tar jag en tesked bara som den är.

4) Sover. Sova är bästa medicinen. Tidig läggning alltså.

5) Yoga förstås. Finns många pass som är bra för immunförsvaret. Den här till exempel. 


Så lycka till där ute. Tvätta händerna ofta. Alkogela när du inte kan tvätta.

Bilden skulle kunna föreställa varm ingefärsvatten med citron och mynta. Men det är egentligen ister med mynta. Men det är ju gott det med. Kolla in The Yoga Food Project. 

tisdag 2 september 2014

Friskvård via jobbet

Jag har just anslutit mig till Actiway/Friskvårdschecken vilket är ett sätt för arbetsgivare att ge de anställda frihet att välja träningsform ute på stan. Jag hoppas många väljer yoga. Och gärna yoga hos mig då!

Välkomna välkomna.