fredag 31 oktober 2014

Att orka yoga

Min morgonyogaklass på fredagarna växer och det är mycket roligt. Jag trodde att alla skulle vara lediga en dag som denna, men icke. Alla ville yoga. Så det gjorde vi, jag som först tänkt ställa in.

Problemet var ju bara att jag själv var sjuk. Hela natten var jag vaken och mådde illa och framåt gryningen kulminerade magsjukan. Men jag klev upp ändå, låtsades som jag inte alls var sjuk.
Och höll klass. Vi gjorde Suriya Kriya och även om jag inte gjorde allt, utan mest visade så blev jag piggare. Ja, nästan frisk.

Nu är jag hemma och känner mig återigen klen och svag och i behov av att kurera mig. Men visst är det häftigt, att yogan kan få en att glömma.
Jag vill nu inte att det verkar som jag rekommenderar yoga när du är sjuk, nej när man är sjuk ska man ju helst vila. Men visst är det häftigt att med yogans hjälp kan man övervinna och för tillfället i alla fall glömma, sjukdom och trötthet.

Jag håller just nu på och undersöker om det finns bra yogapass som funkar som smärtlindring. Har hittat några intressanta som jag ska presentera för min försöksperson. Återkommer när jag vet mer.


söndag 26 oktober 2014

Lägga pärlplatta är som att meditera

Under många år pysslades det vilt här hemma. Jag och min man, och hans döttrar hade pysselverkstad varannan vecka med flickorna. Lade pärlplattor, målade, ritade, klistrade snäckor och så vidare.
Jag saknar det ibland, men det är andra tider. För nu vill de knappt bo här och när de gör det stänger de in sig och ser på teveserier i mobilen. Pysslets tid är förbi. I alla fall för dem, inte för mig. För min pysselådra har svårt att stilla sig helt. Jag stickar, broderar ibland och längtar efter att börja måla. Idag blev det pärlplatta.


måndag 20 oktober 2014

Yoga dig kroppsnöjd

Kundaliniyogan är ju så himla fiffig för den kan du göra oavsett kroppsform. Du behöver inte vara trådsmal utan det funkar oftast bra med vilken kroppshydda som helst. Det gör det ju egentligen med de andra yogaformerna också, men jag har nästan aldrig sett några andra än slankisar när jag gått på bikram, hatha eller ashtangaklasser. Men i kundaliniyogans salar samsas alla former. Det gillar jag.

Sen vet jag att kundaliniyogan hjälpt människor med ätstörningar att må bättre och hitta balans. Och det finns förstås särskilda kurser som jag hoppas att många hittar till.

Jag pratade med en ung kvinna som yogat i ungefär ett år, olika yogaformer, främst yinyoga tror jag och yogan hade hjälpt henne med många saker, men bland annat hennes kroppsuppfattning.
Hon sa så här: "När jag yogat och på så vis ägnat mig åt mig själv i en och en halv timme, med en instruktör som säger att jag är bra och fin, då är det omöjligt att efteråt se sig i spegeln och tycka att man är ful".
Nej, det går inte. Yogan gör dig snäll mot dig själv. Yoga mera, snälla.


fredag 17 oktober 2014

Rutiner är tlll för att brytas?

Jag var ute och reste lite förra helgen. Var i Skåne, så det var inte så långt borta, men jag bodde på hotell några nätter. Tror ni jag yogade?
Nä, det är svårt att hålla fast vid vanor när man byter miljö. Det tycker i alla fall jag. Jag tänkte mycket på att yoga och att jag borde smyga upp när mitt resesällskap sov, eller när det fanns tid mellan våra olika aktiviteter. Men nej, jag surfade på luren, glodde på teve eller åt något när jag istället kunde ha yogat.

Ja, så kan det vara. Här hemma funkar det förstås bättre, här är jag van att yoga och gör det mest av bara farten. Tur det, annars skulle jag säkert vara skvatt galen.

Kram och trevlig helg.



torsdag 9 oktober 2014

Sluta snora


När jag var ung var jag alltid förkyld. Varje vinter,  minst en förkylning i månaden. De avlöste varandra och ofta blev det en final i form av bihåleinflammation. Min näsa var sårig och röd, hur mjuka näsdukar jag än köpte. I gymnasiet fick jag nog. Jag kastade mig ut i naturmedelsdjungeln och tänkte att nu fick det vara slut med det här. Kan Jang var min första vän och echinacea och thuja blev nästa. Och har så varit sedan dess.

Nu är jag nästan aldrig förkyld. Kanske har jag redan avverkat alla virus.. eller så gör jag något annat rätt. Typ yogar, äter bättre och vilar mer. Hitta din väg ut ur förkylningsträsket. Kanske ska du skölja näsan, äta mer frukt, sova mer och yoga? Och tvätta händerna och inte peta näsan. Vi är alla olika och det är viktigt att hitta sin väg. Hade jag vetat om att det fanns goda, gröna smoothisar att dricka när jag var ung hade jag blivit överlycklig. Nu drack jag honungsvatten och citronvatten.

I The yoga food project - bloggen skriver vi om de recept vi hittills lagat som sägs stärka immunförsvaret. Prova. Särskilt den där löksoppan tycker jag. För den är jättegod.

Och du, glöm inte bort att stärka dig med lite kultur emellanåt. Konst, musik, teater, film och en massa skratt.


måndag 6 oktober 2014

Workshop yoga och knip

Jag har ägnat stor del av veckoslutet åt workshops. Den första, i fredags, var jag själv deltagare på. Det handlade om knipandes konst. Och då talar vi inte om att knipa käft utan helt annan kroppsdel. Mycket nyttigt, lärorikt och roligt. Att det dessutom var en fin hund med i lokalen förhöjde upplevelsen.
Jag rekommenderar varmt denna workshop om du känner för att fördjupa dig i dina innersta muskler. Var tredje kvinna i Sverige har inkontinensproblematik  sägs det, och du kan göra något åt det. Inte åt alla andra, men åt din egen kontroll. Kan du inte gå på workshop tycker jag du ska köpa boken. 


Den andra workshopen höll jag. 11 deltagare, alla yogar eller har yogat hos mig, kom och vi hade härliga två och en halv timme tycker jag.
Det var ett ganska tufft pass, med långa utmanande övningar, men alla gav sig hän och kastade sig ut. Eller in, kanske man säger. En fikapaus hann vi med där jag bjöd på frukta och morotsmuffins. Inte sådär helyogiska för de innehöll både vetemjöl och socker (inte en dadel) men de uppskattades iallafall.

Jag fick mersmak, mera workshop alltså. Håll utkik.

kram!

Så här såg det ut i pausen. Fina Buddha Spa!

onsdag 1 oktober 2014

Planering pågår - yogaworkshop på gång

På lördag ska jag ha workshop med 9 stycken kvinnor och 1 man. Det ska bli spännande. Temat är "Stabilitet  - inuti och utanpå" och jag har programmet ganska klart för mig.  2,5 timme håller vi på och det blir liten paus och liten förfriskning också.
Jag längtar. Och av intresset att döma kanske det här inte är sista gången, det verkar finnas ett sug att yoga lite längre och fördjupa sig, och att det var på en lördag verkar också passa många. Så håll utkik. Kanske kommer det mera.